صفحه اصلی انجمن ها ارزهای دیجیتال استخراج ارز دیجیتال چیست ؟

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #2351

    استخراج ارز دیجیتال یا همان ماینینگ (Mining) یکی از روش‌هایی است که فعالان این حوزه از آن برای کسب درآمد استفاده می‌کنند. در ادامه درباره ماینینگ بیشتر صحبت می‌کنیم.

    با ورود ارزهای رمزنگاری شده و اخبار آن‌ها به جریان اصلی زندگی مردم، هر روز افراد بیشتری به دنیای جدید و تا حدی عجیب بلاک‌چین علاقه پیدا می‌کنند. بسیاری از این افراد به سمت رمز ارزها کشیده می‌شوند چون شنیده‌اند که می‌توان از آن‌ها کسب درآمد کرد. استخراج ارز دیجیتال چیست؟ در این مقاله می‌خواهیم پیرامون یکی از روش‌های کسب سود از رمز ارزها یعنی استخراج (Mining) به بحث بپردازیم. همچنین، انواع روش‌های ماینینگ و تجهیزات مورد نیاز آن را بررسی می‌کنیم. اگر شما هم جزء افراد علاقه‌مند به کسب سود از ارزهای دیجیتال هستید، با این مقاله همراه ما باشید.

    استخراج ارز دیجیتال یا ماینینگ چیست؟
    اکثر مردم، استخراج رمز ارزها را به‌سادگی راهی برای ایجاد سکه‌های جدید می‌دانند. با این وجود، استخراج ارزهای دیجیتال شامل اعتبارسنجی معاملات در شبکه بلاک‌چین و افزودن آن‌ها به دفتر توزیع‌شده هم می‌شود. از همه مهم‌تر، استخراج ارزهای دیجیتال از دوبار خرج کردن (Double-Spending) آن‌ها در یک شبکه توزیع‌شده جلوگیری می‌کند. مانند ارزهای فیزیکی هنگامی که یکی از اعضا رمز ارزی را خرج می‌کند، دفتر دیجیتال باید با بدهکار کردن یک حساب و افزودن به حساب دیگر به‌روز شود.

    با این حال، چالش ارز دیجیتال این است که پلتفرم‌های دیجیتال به‌راحتی دستکاری می‌شوند. بنابراین دفتر توزیع‌شده فقط به استخراج‌کنندگان (Miners) معتبر اجازه می‌دهد معاملات را در دفتر دیجیتال به‌روز کنند. این کار، یک مسئولیت اضافی برای تأمین امنیت شبکه در برابر دوبار خرج کردن، به ماینرها می‌دهد. در همین حال، سکه‌های جدید برای پاداش دادن به ماینرها به‌جهت تأمین امنیت شبکه، تولید می‌شود. از آن‌جا که دفترهای توزیع‌شده فاقد قدرت متمرکز هستند، روند استخراج برای اعتبارسنجی معاملات بسیار مهم است. بنابراین، ماینرها با مشارکت در فرآیند اعتبارسنجی تراکنش‌ها که شانس آن‌ها را برای کسب سکه‌های جدید افزایش می‌دهد، برای امنیت شبکه تلاش می‌کنند. این روند شامل حل معادلات ریاضی پیچیده (هش) است که توسط رایانه یا سیستم‌های مخصوص این کار انجام می‌شود.

    آموزش استخراج ارز دیجیتال؛ صفر تا صد 2021
    برای استخراج ارز دیجیتال باید با توجه به مطالبی که تا در ادامه بیان می‌شود، یک روش مناسب و سودده را بر اساس رمز ارز مورد نظر، انتخاب کنید. همچنین تجهیزاتی که برای راه‌اندازی یک سیستم ماینینگ نیاز است را فراهم آورده و مستقر نمایید. برق مصرفی از نکات مهم در فرآیند استخراج است. مطابق با قوانین کشور ایران، استفاده از برق مصارف خانگی و یارانه‌ای برای عملیات استخراج ممنوع است. برای فعالیت در این حوزه باید ضمن دریافت مجوز از وزارت صمت، برقی با تعرفه صادراتی از وزارت نیرو دریافت نمایید. موارد دیگری هم که در بخش تجهیزات به آن‌ها اشاره شد، همگی موارد ضروری و مهمی هستند که باید تهیه گردند.

    برای محاسبه سودآوری استخراج، ساده‌ترین و بهترین راه، استفاده از ماشین‌حساب ماینینگ است. با وارد کردن مقادیر خواسته شده (مانند قدرت پردازش دستگاه‌ها، میزان مصرف برق و هزینه برق مصرفی) در این ماشین‌حساب، می‌توانید درآمد حدودی خود را محاسبه کنید. همچنین در کنار درآمد محاسبه شده، هزینه‌های اولیه و جانبی را هم در نظر گرفته و زمان برگشت سرمایه خود را بدست آورید. حتما با دید باز و در نظر گرفتن همه‌ی موارد این‌کار را شروع کنید.

    در ادامه به‌طور کامل‌تر در مورد نحوه استخراج ارزهای دیجیتال و نکات مهم در این زمینه صحبت می‌کنیم.

    فرآیند استخراج ارز دیجیتال چگونه است؟
    استخراج رمز ارز (Cryptomining) فرآیندی است که در آن معاملات رمز ارزها تأیید و به دفتر دیجیتال بلاک‌چین اضافه می‌شود. در طول فرآیند استخراج ارزهای رمزنگاری شده، رمزگذاران داوطلب که به آن‌ها استخراج‌کننده رمز ارز گفته می‌شود برای حل مسائل پیچیده ریاضی با استفاده از رایانه‌های با توان بالا با یکدیگر رقابت می‌کنند. هر مسئله از توابع هش رمزنگاری استفاده می‌کند که با بلوکی حاوی داده‌های معامله یک رمز ارز همراه است. اولین ماینری که هر معادله را حل کند، با اجازه دادن به انجام معامله، پاداش می‌گیرد. این پاداش مقدار کمی از آن رمز ارز است. زمانی که یک ماینر با موفقیت معادله ریاضی را به پایان رساند و اطلاعات معامله را تأیید کرد، داده‌ها به دفترکل بلاک‌چین اضافه می‌شوند. استخراج رمز ارز که با اصطلاح استخراج آلت کوین یا استخراج بیت کوین هم شناخته می‌شود به‌عنوان یک موضوع جذاب، در سالیان اخیر روند افزایشی داشته، که مهم‌ترین دلیل این استقبال چشمگیر، افزایش استفاده از رمز ارزها در یک دهه گذشته است.

    استخراج رمز ارزها به رایانه‌هایی با نرم‌افزار ویژه که برای حل معادلات ریاضی رمزنگاری پیچیده طراحی شده، نیاز دارند. در روزهای ابتدایی این فناوری، ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین، با یک CPU ساده رایانه خانگی قابل استخراج بود. با این وجود، طی سالیان گذشته به‌دلیل افزایش سطح دشواری در استخراج اکثر رمز ارزها، استفاده از CPUهای عادی برای استخراج، امری نشدنی است. علاوه‌بر رایانه‌های با کارایی بالا، استخراج کنندگان باید یک کیف پول مخصوص رمز ارز مورد نظر داشته باشند و به یک استخر استخراج بپیوندند تا سودآوری خود را به حداکثر برسانند. همچنین عملیات استخراج نیازمند اتصال دائمی به یک اینترنت مطمئن است.

    تجهیزات موردنیاز برای استخراج ارز دیجیتال چیست؟
    برای استخراج ارز دیجیتال، تجهیزات و نرم‌افزارهایی مورد نیاز است که باتوجه به نوع رمز ارز و مقیاس موردنظر برای استخراج، انواع مختلفی دارند. به‌طور مثال برای استخراج بیت کوین، نیاز به تجهیزات زیر است:

    دستگاه استخراج مخصوص (ASIC): شاید برای رمز ارزهای دیگر استفاده از CPU، GPU و … به‌صرفه باشد ولی برای بیت کوین باید از دستگاه‌های ای‌سیک استفاده کرد. سیستم‌های معمولی یا موبایل، ابزارهای مناسب و سودآوری برای استخراج نیستند.
    برق مناسب و به‌صرفه: یکی از موضوعات مهم که باید برای استخراج بیت کوین در نظر داشت، برق است. دستگاه‌های استخراج مصرف برق بالایی دارند. به همین دلیل باید تدابیر ویژه‌ای بیندیشید تا از نظر ایمنی و قانونی، امکان انجام استخراج را داشته باشید. توجه داشته باشید که بر اساس قوانین ایران، استفاده از برق خانگی که یارانه به آن تعلق می‌گیرد، ممنوع است.
    سیستم خنک‌کننده یا فن: دستگاه‌های استخراج دائما روشن هستند و فعالیت بالایی انجام می‌دهند. به همین دلیل، برای بهبود راندمان و افزایش طول عمر، نیاز جدی به سیستم خنک‌کننده دارند.
    اینترنت پایدار: عملیات ماینینگ بیت کوین نیازمند اتصال به یک شبکه اینترنت پایدار است که قطعی نداشته باشد. سرعت اینترنت اهمیت خیلی بالایی ندارد.
    کیف پول ارز دیجیتال: برای ذخیره درآمد کسب‌شده از ماینینگ، نیاز به کیف پول متناسب با آن رمز ارز دارید. نرم‌افزارهای کیف پول بیت کوین، به‌سادگی و رایگان در دسترس هستند.
    برای انجام ماینینگ بیت کوین، باید از یک نرم‌افزار استخراج استفاده کرد. اکثر دستگاه‌های مخصوص استخراج بیت کوین به‌صورت پیش‌فرض دارای نرم‌افزار مورد نیاز هستند. با این حال، بنا بر دلایلی بعضی از افراد از این نرم‌افزارها استفاده می‌کنند. معتبرترین نرم‌افزارهای استخراج بیت کوین عبارت‌اند از: سی‌جی‌ماینر (CGminer)، بی‌اف‌جی‌ماینر (BFGminer)، ایزی‌ماینر (EasyMiner)، مولتی‌ماینر (MultiMiner) و …

    روش های استخراج ارز دیجیتال
    از نظر فنی منطقی است که کسانی بیشترین درآمد را کسب کنند که دارای سیستم قوی‌تر و پرسرعت‌تری هستند. اکثر رایانه‌ها توانایی استخراج را دارند اما به اندازه کافی کارآمد نیستند تا بتوانند سودآوری مناسبی داشته باشند (بازدهی بیشتر از هزینه برق و هزینه‌های جانبی دیگر کسب کنند.) ما در ادامه روش‌های مختلف برای استخراج ارز دیجیتال را معرفی می‌کنیم و درباره آنها توضیح می‌دهیم:

    استخراج ارز دیجیتال با کارت گرافیک یا GPU
    اجرای الگوریتم‌های استخراج رمز ارز تقریبا با هر رایانه‌ای امکان‌پذیر است. یک رایانه مدرن دارای CPU (واحد پردازش مرکزی) و GPU (واحد پردازش گرافیکی) است. اگر CPU مغز رایانه باشد، GPU عضوی است که برای استخراج استفاده می‌شود. پردازنده‌های گرافیکی مدرن مانند GTX 3080، گزینه‌های مناسب و قدرتمندی هستند که استخراج را سودآور می‌کنند. حتی در جاهایی مثل ایالات متحده که هزینه‌های برق معمولا زیاد است.

    ماینینگ کارت گرافیک چیست؟ چگونه انجام می‌شود؟
    واحد پردازش گرافیکی در کامپیوترها که به اختصار GPU نامیده می‌شود، در واقع همان کارت گرافیک است. کارت‌های گرافیک در انجام برخی محاسبات پردازشی حتی از CPUها هم قوی‌تر هستند و به همین دلیل برای ماینینگ مورد توجه قرار گرفته‌اند. به‌طور کلی کارت‌های گرافیک برای استخراج رمزارز از برخی بلاک‌چین‌ها مانند اتریوم بسیار مناسب هستند.

    دو شرکت بزرگ سازنده کارت‌های گرافیک یعنی AMD و انویدیا در سال‌های اخیر رقابت تنگاتنگی بر سر عرضه کارت‌های قدرتمند داشته‌اند. در نتیجه این رقابت، حالا شاهد هستیم که برخی از مدل‌های این دو کمپانی از توان پردازشی فوق‌العاده بالایی برخوردارند و به همین دلیل مورد توجه ماینرها قرار گرفته‌اند. در این بین، کارت‌های شرکت انویدیا تا حدودی محبوب‌تر هستند. البته در گذشته این‌طور نبود و کارت‌های AMD عملکرد بهتری نشان می‌دادند.

    در حال حاضر برای اینکه ماینرها از حداکثر توانایی کارت‌های گرافیکی برای ماینینگ استفاده کنند، اقدام به اورکلاک این کارت‌ها می‌کنند. یعنی توان آنها را به روش‌های مختلف ارتقا می‌دهند. این کار باید طبق اصول مشخصی انجام گیرد، چون در غیر این صورت می‌تواند به دستگاه آسیب وارد کند. به دلیل مفصل و پیچیده بودن، در این جا نحوه ماینینگ با کارت گرافیک را آموزش نمی‌دهیم، اما در مقالات دیگر «آکادمی رمز ارز» می‌توانید این آموزش را دنبال کنید و همچنین با بهترین کارت‌های گرافیک برای استخراج رمز ارز آشنا شوید.

    استخراج ارز دیجیتال با کامپیوتر خانگی و CPU
    استفاده از CPU برای استخراج، در اوایل این‌کار بیشتر رواج داشت. با این حال، بسیاری معتقدند امروزه استفاده از CPU به‌دلیل کندی عمل استخراج و هزینه‌های بالای برق و سیستم خنک‌کننده و همچنین افزایش دشواری شبکه، بازدهی خیلی کمی دارد.

    از همان ابتدا که رمز ارزی مانند بیت کوین معرفی شد، سازندگان آن اعلام کردند که برای استخراج این ارز دیجیتال باید از CPU کامپیوترها کمک گرفت. اما در ادامه، کارشناسان این حوزه متوجه شدند که از قطعات دیگر کامپیوتر مانند کارت گرافیک می‌توان خروجی بهتری گرفت. به همین دلیل بود که کم‌کم کامپیوترهای مخصوص ماینینگ معرفی شدند. کامپیوترهایی که در ظاهر تفاوت خاصی با یک PC معمولی نداشتند، اما برخی قطعات آنها مانند CPU و GPU بسیار قدرتمند بودند.

    ماینینگ با کامپیوتر چیست؟ چگونه انجام می‌شود؟
    در روزهایی ابتدایی معرفی بیت کوین، امکان استخراج این رمز ارز از طریق CPU وجود داشت. اما با گذشت زمان، این کار دشوارتر شد و ماینرها به این نتیجه رسیدند که استفاده همزمان از چند کارت گرافیک می‌تواند بسیار سودمند باشد. به همین دلیل کامپیوترهایی ساخته شدند که نه‌تنها بسیار گران‌قیمت بودند، بلکه توان مصرفی بالایی هم داشتند.

    در حال حاضر به کامپیوترهایی که برای استخراج رمز ارز طراحی و ساخته می‌شوند، ریگ‌ استخراج (Mining Rig) می‌گویند. این کامپیوترها دارای قطعاتی مشابه سایر PCها هستند، اما معمولا در بخش کارت گرافیک بسیار قوی‌تر ظاهر می‌شوند.

    استخراج رمز ارز با ASIC
    با افزایش محبوبیت استخراج بیت کوین، شرکت‌هایی مانند Bitmain و Antminer، با ساخت و فروش رایانه‌های خاص منظوره با قابلیت استخراج، به وجود آمدند. این رایانه‌های ASIC (مدار مجتمع با کاربرد خاص) بر شبکه تسلط یافتند و افراد با جمع‌آوری صدها عدد از آن‌ها، مزارع استخراج را تشکیل داده و شروع به استخراج کردند. سیستم‌های ای‌سیک به قدری تخصصی هستند که غالبا فقط توانایی استخراج یک رمز ارز خاص را دارند. به‌همین دلیل، یک به‌روزرسانی نرم‌افزار می‌تواند یک سیستم ASIC را یک شبه از رده خارج کند.

    در مجموع، امروزه با توجه به ارز دیجیتالی که می‌خواهیم استخراج کنیم، سیستم‌های ASIC و پردازنده‌های گرافیکی بیشتر از موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده از رایانه‌های خانگی و موبایل برای استخراج بعضی‌از رمز ارزها شدنی است ولی به‌طور کلی، به‌دلیل ضعیف بودن این سیستم‌ها برای این‌کار، باعث آسیب به آن‌ها می‌شود. بیشتر تبلیغات موجود که توصیه به استفاده از سیستم‌های خانگی برای استخراج می‌کند جنبه‌ی سودجویی و کلاهبرداری دارد.

    استخراج ارز دیجیتال با هارد دیسک
    استخراج بیت کوین یا اتریوم با استفاده از کارت‌های گرافیک گران‌قیمت، هزینه‌های زیادی را به همراه دارد، چون علاوه بر هزینه خرید کارت‌ها، هزینه مصرف برق نیز باید توسط ماینر پرداخت شود. به همین دلیل وقتی رمز ارز چیا (Chiacoin) با قابلیت استخراج از هارد دیسک‌ها و حافظه‌های SSD معرفی شد، خیلی زود مورد توجه قرار گرفت. این رمز ارز که برای استخراج آن از یک روش جدید به نام اثبات حافظه (Proof-of-Space) استفاده می‌شود، خود را به عنوان جایگزین دوست‌دار محیط زیست برای بیت کوین و اتریوم معرفی کرده است.

    در روش استخراج ارز دیجیتال با هارد دیسک یا SSD، ماینر هر روز این شانس را خواهد داشت که رمز ارز چیا برنده شود، چون فقط 4608 بلاک چیا در روز ایجاد می‌شود. اما از سوی دیگر باید استهلاک سخت‌افزار را در این روش مدنظر داشته باشید. به‌طور معمول گفته می‌شود که با یک حافظه SSD با ظرفیت 512 گیگابایت، فقط تا 40 روز می‌توان به استخراج رمز ارز چیا پرداخت.

    استخراج ارز دیجیتال با موبایل
    بسیاری از کاربران می‌خواهند بدانند که آیا امکان استخراج ارز دیجیتال با گوشی‌های هوشمند هم وجود دارد یا خیر. در پاسخ به این سوال به‌طور خیلی ساده می‌توانیم بگوییم: بله. اما دلایل زیادی وجود دارند که باعث می‌شوند استخراج با موبایل را توصیه نکنیم. دلیل اصلی و مهم آن است که ماینینگ با موبایل بازدهی بسیار کمی دارد و دارای توجیه اقتصادی نیست. مثلا پاداشی که برای استخراج بیت کوین روی یک گوشی اندرویدی به مدت یک سال دریافت می‌کنید، به قدری ناچیز است که می‌توانید به راحتی قید آن را بزنید. این موضوع را هم در نظر بگیرید که استهلاک گوشی شما در اثر ماینینگ بسیار افزایش پیدا می‌کند و عمر آن خیلی زودتر به پایان می‌رسد.

    استخراج ارز دیجیتال با موبایل ایفون
    برنامه‌های زیادی برای استخراج رمز ارز روی گوشی‌های آیفون وجود دارند. اما توجه داشته باشید که آیفون‌ها هم با وجود توان پردازشی بالایی که دارند، برای ماینینگ مناسب نیستند و بازدهی خوبی را ارائه نمی‌دهند. پس در نهایت اگر می‌خواهید به استخراج ارز دیجیتال بپردازید، بهتر است به فکر استفاده از گوشی‌های موبایل برای این کار نباشید.

    استخراج ارز دیجیتال رایگان
    روش‌های زیادی برای استخراج ارز دیجیتال به‌صورت رایگان وجود دارند. البته نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید، صبر و تحمل زیاد است. چون اکثر سایت‌هایی که در آنها می‌توان به‌طور رایگان به استخراج رمز ارزها پرداخت، در بازه‌های زمانی طولانی به کاربران خود پاداش می‌دهند.

    استخراج ارز دیجیتال رایگان با موبایل
    اپلیکیشن‌هایی وجود دارند که امکان استخراج انواع رمزارزها مانند لایت کوین را به‌صورت رایگان روی گوشی‌های موبایل فراهم می‌کنند. با یک جستجوی ساده می‌توانید این برنامه‌ها را به‌راحتی پیدا کنید.

    استخراج ارز دیجیتال با لپ تاپ
    کامپیوترهای خانگی و لپ‌تاپ‌ها امکان استخراج ارز دیجیتال را فراهم می‌کنند، اما نکته مهم آن است که توان پردازشی این دستگاه‌ها محدود است. شاید در گذشته با یک لپ‌تاپ قوی هم می‌شد بیت کوین استخراج کرد، اما حالا این کار تقریبا غیرممکن است یا بازده بسیار کمی دارد. شاید با کارت گرافیک لپ‌تاپ خود بتوانید در مدت طولانی مقدار کمی بیت کوین استخراج کنید، اما در کل این کار به‌صرفه نیست. اگر می‌خواهید با لپ‌تاپ به ماینینگ بپردازید، توجه داشته باشید که سخت‌افزار دستگاه شما باید قوی باشد. ضمن آنکه بهتر است به سراغ رمزارز‌های دیگر (به غیر از بیت کوین) بروید.

    استخراج ارز دیجیتال با بازی
    ما قبلا هم طی مقاله‌ای که در «آکادمی رمز ارز» منتشر کردیم، گفتیم که امکان استخراج بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال از طریق بازی کردن وجود دارد. حتی بازی‌های زیادی را برای کامپیوتر و گوشی‌های موبایل معرفی کردیم که با انجام آنها می‌توانید طی یک مدت مشخص، رمز ارز خاصی را به‌دست آورید. دلیل محبوبیت این روش، رایگان و سرگرم‌کننده بودن آن است.

    انواع استخراج ارز دیجیتال
    استخراج ارز دیجیتال را می‌توان به سه شکل انجام داد:

    استخراج فردی: این روش استخراج مبتنی بر تجهیزات شخصی استخراج‌کننده است و به‌صورت مستقل و بدون نیاز به مشارکت جمعی در استخر استخراج انجام می‌شود. در این حالت تمام سکه‌هایی که استخراج کرده‌اید، به شما تعلق دارد. در استخراج فردی، توان تجهیزات بسیار مهم است. ماینینگ انفرادی برای استخراج رمز ارزهای نسبتا جدید، کارآمد است.
    استخراج جمعی در استخرهای استخراج: استخر یک سرور است که قدرت ماینرهای محاسباتی را ترکیب می‌کند. این یک شبکه محاسباتی مشترک است که برای ایجاد بلوک‌های جدید در شبکه، فعالیت می‌کند. سکه‌های استخراج شده، باتوجه به سهم هر کس در روند پیشرفت کار، بین استخراج‌کنندگان تقسیم می‌شود. به‌دلیل افزایش پیچیدگی شبکه رمز ارزهای محبوب و پرسابقه، تشکیل استخر برای استخراج آن‌ها ضروری است.
    استخراج ابری: در این‌جا شما قدرت محاسباتی را از یک سرویسی که خودش در مقیاس صنعتی در حال استخراج است، اجاره می‌کنید. برخلاف دو روش قبلی که از تجهیزات استخراج خاص خود بهره می‌برند. در صورت استفاده از این روش، دیگر نیازی به راه‌اندازی مزرعه استخراج و نگهداری آن نخواهید داشت. یک دستگاه استخراج (Rig) را برای مدت زمانی مشخص اجاره می‌کنید. در آن مدت تمام عوایدی که آن ریگ بدست می‌آورد (منهای هزینه برق و نگهداری)، به کیف پول ارز دیجیتال شما منتقل می‌شود. در سالیان اخیر، Cloud Mining بسیار محبوب شده است زیرا امکان مشارکت را برای افرادی که پول زیادی برای خرید تجهیزات ندارند، فراهم می‌کند. معمولا استفاده از استخراج ابری به دو شکل رایگان و پولی وجود دارد. گزینه‌های رایگان معمولا مشکلاتی را مانند سرعت استخراج بسیار کند، شروط اضافی دیگر و … به‌همراه دارند.

    بهترین ارزهای دیجیتال برای استخراج کدامند؟
    بیت کوین درحالی که قدیمی‌ترین ارز رمزنگاری شده است و ارزش بسیار بالایی دارد، برای استخراج بیشتر افراد گزینه مناسبی نیست. استخراج این ارز پیچیده است و مرتبا به سختی شبکه آن افزوده می‌شود. استخراج بیت کوین، فقط در مقیاس بزرگ سوددهی خوبی دارد. برای استخراج در سطح کوچک و شخصی، بهتر است به سراغ رمز ارزهایی بروید که خیلی شناخته شده نیستند و استخراج آن‌ها راحت‌تر است.

    برای انتخاب یک رمز ارز جهت استخراج باید به مواردی مانند نوسانات قیمتی اخیر، حجم بازار، هدف پروژه و کاربردپذیری و سوابق توسعه‌دهندگان آن توجه کنید. در نهایت با توجه به این موارد، زمان بازگشت سرمایه خود را محاسبه کرده و در صورت توجیه‌پذیر بودن، استخراج را شروع کنید. آلت کوین‌های زیادی وجود دارند که فقط یک پروژه کلاهبرداری هستند و استخراج آن‌ها مشکلات زیادی را متوجه شما می‌کند. پس حتما قبل از انتخاب یک رمز ارز برای استخراج، در مورد آن تحقیق کاملی انجام دهید.

    بهترین نرم افزارهای ماینینگ کدامند؟
    برنامه‌های زیادی هستند که با آنها می‌توان به استخراج ارز دیجیتال پرداخت. ما در این بخش، صرفا چند مورد از معروف‌ترین برنامه‌های ماینینگ را نام می‌بریم و به معرفی آنها می‌پردازیم:

    برنامه سی‌جی‌ماینر (CGminer): اگر بخواهیم محبوب‌ترین برنامه برای استخراج بیت کوین را معرفی کنیم، باید از CGminer نام ببریم. این برنامه اگرچه رابط گرافیکی ندارد و در محیط CMD اجرا می‌شود، اما دارای قابلیت‌های متعددی مانند اورکلاکینگ و کنترل سرعت فن است.
    برنامه بی‌اف‌جی‌ماینر (BFGminer): این برنامه هم شباهت‌های زیادی به CGminer دارد، با این تفاوت که از کارت‌های گرافیک پشتیبانی نمی‌کند و فقط برای دستگاه‌های ASIC و FPGA مناسب است. این برنامه هم رابط کاربری گرافیکی ندارد، اما قابلیتی برای آن در نظر گرفته شده که با استفاده از یک دکمه، عملیات ماینینگ را آغاز می‌کند.
    برنامه ایزی‌ماینر (EasyMiner): این برنامه از نظر عملکردی مشابه دو برنامه بالا است، اما رابط کاربری گرافیکی دارد و به همین دلیل برای ماینرهای تازه‌کار مناسب‌تر است. با این برنامه می‌توان به‌طور مستقیم استخراج را انجام داد یا اینکه به یک استخر استخراج متصل شد.
    برنامه مولتی‌ماینر (MultiMiner): این برنامه بر اساس BFGminer توسعه پیدا کرده، اما دارای رابط کاربری گرافیکی است. پس از نصب برنامه، سخت‌افزار شما شناسایی شده و اطلاعات مربوطه نمایش داده می‌شوند. برنامه MultiMiner هم از کارت‌های گرافیک و هم از دستگاه‌های ASIC و FPGA پشتیبانی می‌کند.
    برنامه بیت‌ماینتر (BitMinter): برنامه BitMinter در واقع یک استخر استخراج بیت کوین است که برنامه اختصاصی خودش را دارد. بنابراین در این برنامه با یک استخر استخراج مواجه هستید که می‌توانید عضو آن شوید و ماینینگ را شروع کنید.
    برنامه جی‌یو‌آی‌ماینر (GUIminer): یکی از قوی‌ترین برنامه‌های استخراج بیت کوین GUIminer نام دارد. رابط کاربری این برنامه بسیار واضح و مناسب است و امکان استخراج رمز ارز با CPU و GPU را فراهم می‌کند. این برنامه برای دستگاه‌های ASIC مناسب نیست.

    برنامه استخراج ارز دیجیتال با موبایل
    همان‌طور که گفتیم، ماینینگ با گوشی مقرون‌به‌صرفه نیست، اما اگر می‌خواهید با اپلیکیشن‌هایی که برای این کار وجود دارند آشنا شوید، در ادامه پنج مورد از آنها را معرفی می‌کنیم:

    برنامه DroidMiner: اپلیکیشن DroidMiner می‌تواند رمزارزهایی مانند بیت کوین، لایت کوین و دوج کوین را استخراج کند. این برنامه با قیمت 0.99 دلار عرضه شده و طبق ادعای افرادی که از آن استفاده کرده‌اند، باتری گوشی را خیلی زود خالی می‌کند.
    برنامه Electroneum: برنامه Electroneum تاکنون بیش از یک میلیون بار دانلود شده و محبوبیت زیادی دارد. کاربران با نصب این برنامه روی گوشی خود می‌تواند به استخراج رمزارز الکترونیوم بپردازند.
    برنامه MinerGate: این اپلیکیشن در واقع نسخه موبایلی از برنامه MinerGate دسکتاپ است. کاربرانی که قبلا از MinerGate روی کامپیوترهای خود استفاده کرده‌اند، احتمالا از عرضه این اپلیکیشن روی موبایل هم استقبال می‌کنند. این اپلیکیشن از رمزارزهای مختلف پشتیبانی کرده و یک کیف پول دیجیتالی هم دارد.
    برنامه NeoNeonMiner: برای استخراج ارز دیجیتال با برنامه NeoNeonMiner باید در یک استخر استخراج عضو شوید. این برنامه که رابط کاربری جذابی هم دارد، از اکثر رمزارزهای محبوب مانند بیت کوین، لایت کوین و … پشتیبانی می‌کند.
    برنامه Pocket Miner: اپلیکیشن Pocket Miner تنها از رمزارز لایت کوین پشتیبانی می‌کند. این برنامه از پردازشگر گوشی اندرویدی به‌‌طور بهینه استفاده می‌کند تا بهترین راندمان را داشته باشد.

    ماشین حساب استخراج ارز دیجیتال چیست؟
    ماشین حساب ماینینگ به شما کمک می‌کند تا از میزان هش الگوریتم‌ها اطلاع پیدا کنید و ببنید که کدام سکه‌ها توسط این الگوریتم‌ها پشتیبانی می‌شوند. ماشین حساب ماینینگ میزان پاداش‌ها، هزینه‌ها و سود استخراج را برای شما محاسبه می‌‌کند.

    استفاده از ماشین حساب استخراج ارز دیجیتال از این جهت ضروری است که باعث می‌شود بدون بررسی اولیه وارد فرآیند استخراج نشوید و بتوانید پتانسیل‌های دستگاه استخراج خود را بهتر بشناسید.

    مجوز استخراج ارز دیجیتال چیست؟ چگونه دریافت کنیم؟
    از سال 1398 استخراج رمز ارز در کشور ما مجاز شناخته شد. اما افرادی که می‌خواهند در این حوزه فعالیت کنند، باید مجوزهای لازم را اخذ کرده باشند. در غیر این صورت از فعالیت آنان جلوگیری شده و با مجازات‌هایی مواجه خواهند شد. این مجوز از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت صادر می‌شود، اما در حال حاضر به دلیل کمبود انرژی برق و قطعی‌های پی در پی، صدور هرگونه مجوز در زمینه استخراج رمز ارز لغو شده است.

    شرایط و نحوه اخذ مجوز استخراج ارز دیجیتال
    یکی از نکات مهمی که قبل از اقدام برای دریافت مجوز استخراج ارز دیجیتال باید بدانید، آن است که امکان صدور مجوز به نام چند شخص حقیق یا حقوقی وجود ندارد و افرادی که می‌خواهند با هم برای گرفتن یک مجوز اقدام کنند، باید شرکتی را برای همین منظور به ثبت برسانند.

    اعتبار مجوزهای صادر شده 6 ماه است که با ارائه مدارک مربوطه امکان تمدید آن وجود دارد. منبع تامین انرژی دستگاه‌های ماینینگ باید مشخص شود. تامین برق از طریق شبکه برق سراسری و یا روش‌های تولید برق (مانند احداث نیروگاه خصوصی) در چهارچوب ضوابط موجود، امکان‌پذیر خواهد بود. همچنین افرادی که متقاضی دریافت مجوز هستند، باید جمع توان مصرفی دستگاه‌های ماینینگ آنها 100 کیلووات یا بیشتر باشد.

    دستگاه استخراج ارز دیجیتال چیست؟
    شاید بپرسید دستگاه استخراج ارز دیجیتال چیست؟ این دستگاه که به آن ماینر هم گفته می‌شود، مجموعه‌ای از سخت‌افزارها است که برای استخراج رمزارز از آنها استفاده می‌شود. استخراج ارزهای دیجیتال به توان پردازشی بسیار بالایی نیاز دارد که دستگاه‌های ماینر این توان پردازشی را فراهم می‌کنند.

    معرفی انواع دستگاه استخراج ارز دیجیتال
    در حال حاضر مدل‌های متنوعی از دستگاه‌های استخراج رمز ارز در بازار وجود دارند که هر کدام دارای ویژگی‌های خاص خودشان هستند و برای یک یا چند نوع خاص از رمزارزها مورد استفاده قرار می‌گیرند. به‌طور کلی سخت‌افزارهای اصلی جهت ماینینگ شامل موارد زیر هستند:

    پردازنده‌های مرکزی یا CPU
    پردازنده‌های گرافیکی یا GPU (همان کارت گرافیک)
    مدارهای مجتمع با کاربرد خاص یا ASIC
    مدارهای مجتمع دیجیتال برنامه‌پذیر یا FPGA

    قیمت دستگاه ماینینگ در انواع مختلف
    همان‌طور که گفتیم، دستگاه‌های مختلف دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند و قدرت هش آنها فرق می‌کند. به همین دلیل بازه قیمتی گسترده‌ای هم برای این دستگاه‌های وجود دارد. مثلا یک دستگاه معمولی مانند ماینر میکرو بی تی Whatsminer M1 با قیمت 7 میلیون تومان به فروش می‌رسد، اما ماینر اینوسیلیکون A11 Pro ETH 2000Mh/s که بسیار قدرتمند است، حدود 750 میلیون تومان قیمت دارد. روی هم رفته، کاربران تازه‌کار که می‌خواهند یک دستگاه با قدرت پردازشی مناسب داشته باشند، باید چیزی بین 30 تا 50 میلیون تومان هزینه کنند.

    دیتا ماینینگ چیست؟
    دیتا ماینینگ (Data Mining) که به آن داده کاوی هم گفته می‌شود، فرآیندی است که با استفاده از الگوریتم‌های هوشمند، به استخراج همبستگی‌ها و الگوهای مفید در میان حجم زیادی از دیتاهای خام می‌پردازد. یعنی از میان مجموعه‌ای از داده‌ها، دانش را استخراج کنیم.

    محاسبه مصرف برق برای ماینینگ
    یکی از نکات مهم که قبل از خرید دستگاه ماینر باید به آن توجه شود، مصرف برق دستگاه است. باید در نظر بگیرید که ماینرها برق زیادی مصرف می‌کنند و میزان مصرف هر کدام از آنها با دیگری متفاوت است. برای اینکه بتوانید مصرف برق یک ماینر را در ماه محاسبه کنید، اول باید از تعرفه برق اطلاع داشته باشید. با مراجعه به سایت وزارت نیرو می‌توانید تعرفه برق برای مشترکین کم‌مصرف خانگی را ببینید. در جدول مربوطه، ذکر شده است که در ماه‌های گرم یا غیرگرم و همچنین در مناطق مختلف، به ازای مصرف هر کلیووات ساعت در ماه، باید چقدر پرداخت شود.

    سپس باید به سراغ مشخصات دستگاه ماینر بروید و مقدار برق مصرفی آن را ببینید. انرژی مصرفی دستگاه را باید در عدد 24 و سپس در عدد 30 ضرب کنید. یعنی اگر انرژی مصرفی دستگاه برابر با 5000 وات باشد، ابتدا آن را به کیلووات تبدیل می‌کنیم که برابر با 5 کیلووات می‌شود. بعد عدد 5 را در 24 و سپس در 30 ضرب می‌کنیم که برابر با 3600 می‌شود. یعنی میزان برقی مصرفی دستگاه شما در ماه، معادل 3600 کیلووات ساعت است. حالا با مراجعه به جدول مصرف، باید ببینید که بهای هر کیلووات ساعت برای شما چقدر محاسبه می‌شود. با یک ضرب ساده دیگر می‌توانید مبلغ نهایی مصرف برق ماینر در طول یک ماه را به دست آورید.

    برای خرید دستگاه ماینینگ چگونه اقدام کنیم و از کجا بخریم؟
    در حال حاضر فروشگاه‌های اینترنتی زیادی هستند که انواع مدل‌های دستگاه‌های ماینر را می‌فروشند. شما می‌توانید ویژگی‌های مختلف این دستگاه‌ها را به‌صورت آنلاین مورد مقایسه قرار دهید و سپس دستگاه مدنظر خود را خریداری کنید.

    ماینینگ بیت کوین چیست؟
    ماینینیگ بیت کوین در واقع همان فرآیند استخراج بیت کوین است. اما اگر بخواهیم به زبان ساده توضیح بدهیم، استخراج بیت کوین یعنی افرادی به عنوان ماینر (استخراج کننده) توان پردازشی دستگاه‌های ماینینگ خود را در اختیار شبکه می‌گذارند تا امنیت شبکه حفظ شود و تراکنش‌های بیت کوین نیز تایید شوند. در ازای این کار، به افراد استخراج کننده، پاداش تعلق می‌گیرد که این پاداش همان بیت کوین است.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.