پروژه Hyperledger Burrow چیست؟

بلاک چین انقلابی در دنیای اینترنت و فناوری است. بلوک ها به صورت خطی و ترتیب زمانی اضافه می شوند و هر کدام حاوی دستورالعمل های کدگذاری شده در مورد نحوه افزودن بلوک بعدی است. این سیستم پس از پیش رفتن نمی تواند به عقب برگردد، و بدین ترتیب استفاده از دفتر کل دیجیتال برای انجام تراکنش ها ایمن می شود.

در این مقاله درباره یکی از پروژه های هایپرلجر صحبت می کنیم که توسط بنیاد لینوکس میزبانی شده است. در این پروژه  که یک کلاینت ماژولار بلاک چین را برای توسعه یک ماشین قرارداد هوشمند مجاز که دارای مشخصات با ماشین مجازی اتریوم (EVM) است را ارائه کرده است.

 اگر مایل هستید با مفهوم هایپرلجر بیشتر آشنا شوید قبل از مطالعه این مطلب حتما مقاله “هایپرلجر چیست؟” را بخوانید. در این مقاله با Hyperledger Burrow آشنا می شویم. در ابتدا بحث می کنیم که Hyperledger Burrow چیست و ویژگی های آن را مطرح می کنیم.

Hyperledger Burrow چیست؟

تقاضای قابل توجهی برای قراردادهای هوشمند از سوی مؤسسات بزرگ در بخش‌های مالی، بهداشت و درمان و بخش‌های دولتی وجود دارد. و بلاک چین در بسیاری از موارد اصلی استفاده شده است. با این حال، این فناوری برای این موسسات مناسب نیست زیرا کاربران نمی توانند به راحتی قراردادهای هوشمند را درک و مدیریت کنند، تعداد تراکنش ها کم است (به ویژه برای تراکنش های مالی) و تعداد تراکنش ها کافی نیست (کارمزدهای اخذ شده توسط بانک ها و موسسات مالی می تواند واقعا بالا باشد). Hyperledger Burrow یک پلت فرم بلاک چین است که بر نیازهای موسسات مالی و سرمایه گذاران تمرکز دارد.

به عبارتی دیگر Hyperledger Burrow چارچوبی برای اجرای قراردادهای هوشمند در بلاک چین های مجاز است. در حال حاضر به‌عنوان بخشی از Hyperledger، جامعه‌ای از پروژه‌های منبع باز و ابزارهایی برای پیاده‌سازی تجاری فناوری بلاک چین، در حال رشد است. هدف Hyperledger Burrow تسهیل کاربردهای بین صنعتی برای قراردادهای هوشمند است.

آشنایی بیشتر Hyperledger Burrow

پس از موفقیت بیت کوین، بسیاری از حامیان بلاک چین پتانسیل استفاده از دفتر کل توزیع شده را برای ثبت قراردادهای هوشمند، برنامه های خوداجرا که می توانند بدون مدیریت انسانی عمل کنند، تشخیص دادند. با این حال، به دلیل هزینه بالا و تأخیر بلاک‌ چین‌های باز شبکه‌های موجود مانند بیت ‌کوین یا اتریوم برای کاربردهای تجاری بسیار محدود بودند.

به منظور تسهیل بلاک چین های مقیاس پذیرتر، بنیاد لینوکس جامعه Hyperledger را در سال 2015 راه اندازی کرد. بسیاری از رهبران صنعت به منظور توسعه ابزارهای بلاک چین درجه سازمانی، از جمله IBM، اینتل و مایکروسافت، به این طرح پیوستند.

هایپرلجر Burrowیکی از پروژه‌هایی است که در کنار پلتفرم‌های سازمانی دیگر مانند Hyperledger Fabric، Hyperledger Sawtooth و Hyperledger Iroha زیر چتر Hyperledger قرار دارد. این پروژه که در ابتدا ErisDB نام داشت، توسط Monax، یک پلت فرم باز برای ساخت، ارسال و اجرای برنامه های کاربردی مبتنی بر بلاک چین برای اکوسیستم های تجاری طراحی شد. پردازنده و سازنده تراشه، اینتل، نیز از این پروژه حمایت کرده است، که در آوریل 2017 در Hyperledger Incubator پذیرفته شد. به‌روزرسانی Q2 Hyperledger Burrow در سال 2021 نشان می‌دهد که این پروژه بهتر از همیشه عمل می‌کند و یک پلتفرم لجستیکی در حال ساخت با استفاده از Hyperledger Burrow  است.

بررسی بیشتر Hyperledger Burrow

Burrow یک بلاک چین کامل و چارچوب قرارداد هوشمند است. یعنی، شما باید بتوانید همان موارد استفاده را مانند Hyperledger Sawtooth، Fabric و Besu ارائه دهید (در حالی که Iroha رویکرد کمی متفاوت برای قراردادهای هوشمند دارد).

هسته Burrow یک پیاده‌سازی سفارشی، کاملاً سازگار، ماشین مجازی اتریوم (EVM) با وضعیت احراز هویت (درخت Merkle) بر اساس اجماع Tendermint است.

تمرکز آشکار Burrow برای پشتیبانی از شبکه‌های دارای مجوز در حال اجرا است که به نوعی برای عموم باز هستند. با مدل شبکه مجوز و اجازه ه های Burrow، سایه‌های خاکستری زیادی از نظر مشارکت در شبکه وجود دارد. اعتباردهنده‌ها ممکن است فقط بر اساس دعوت ایجاد شوند. ایجاد قرارداد ممکن است به قراردادهای مستقل محدود شود تا شرکت‌کنندگان انسانی، یا Burrow می‌تواند بسیار شبیه اتریوم عمومی بدون مجوز پیکربندی شود.

Hyperledger Burrow چیست

فلسفه Hyperledger Burrow چیست؟

هدف Burrow این است که ساده، کامل، خوش فکر و سبک باشد. هایپرلجر Burrow می خواهد ریدیس بلاک چین ” the Redis of blockchain ” باشد. اصول راهنمای هایپرلجر Burrow عبارتند از:

  • ارائه باینری Go خالص در حال اجرا به عنوان یک فرآیند واحد (شامل تقریبا همه چیز)
  • از شبکه های دارای مجوز (permissioned) عمومی به عنوان شهروندان درجه یک حمایت می کند.
  • درون نگری و اتصال محکم اجزا را به پیکربندی ترجیح می دهد.
  • یک الگوریتم اجماع بیزانسی تحمل خطا (BFT) ارائه می دهد.
  • یک تجربه توسعه دهنده ای تمیز و ساده ارائه می دهد.

ویژگی های Hyperledger Burrow چیست؟

  • پلت فرم بلاک چین Hyperledger Burrow از پروتکل مجوز(اجازه گرفتن) و مدیریت داده پشتیبانی می کند و آن را برای استفاده در صنعت مالی مناسب می کند.
  • همچنین می تواند از احراز هویت و همچنین مدیریت هویت، تسویه پرداخت و سایر عملیات پشتیبانی کند.
  • اعتماد سرمایه گذاری محتوا و رای دادن هر دو توسط Hyperledger Burrow پشتیبانی می شوند.
  • فناوری اصلی Hyperledger Burrow، الگوریتم اجماع اوراکل است که اخیراً اعلام شده است که نسخه پیشرفته‌ای از Ouroboros (الگوریتم اثبات سهام) است.
  • هدف این فناوری ایجاد یک بلاک چین است که نهایی شدن سریع‌تر، توان عملیاتی تراکنش بالاتر، عملکرد بهبود یافته و استفاده کمتر از منابع را نسبت به پروتکل اجماع اثبات کار معمولی ارائه می‌کند.

برنامه های کاربردی Hyperledger Burrow چیست؟

  • Hyperledger Burrow برای پشتیبانی از برنامه های کاربردی قرارداد هوشمند در بخش مالی ایجاد شد.
  • فناوری بلاک چین به سرعت در حال ادغام در دنیای مالی است . Hyperledger Burrow با افزودن پشتیبانی خود، استفاده فناوری بلاک چین را برای مؤسساتی که می‌خواهند از قراردادهای هوشمند استفاده کنند اما قادر به انجام این کار با استفاده از بلاک چین‌های موجود مانند اتریوم نیستند، در دسترس‌تر می‌کند.
  • پلتفرم های بلاک چین دیگری مانند  Hyperledger Fabric و Sawtooth Lake نیز وجود دارند که می توانند با Hyperledger Burrow ادغام شوند.
  • یکی دیگر از مزایای Hyperledger Burrow این است که می توان آن را با سایر بلاک چین ها متصل کرد، به این معنی که به کاربران امکان دسترسی به طیف وسیع تری از موارد کاربردی را می دهد.
  • همچنین از چندین زبان برنامه نویسی مانند Java، JS، C++ و Go پشتیبانی می کند. Hyperledger Burrow با اتریوم سازگار شده است. و با این رویکرد به بخش خصوصی اجازه می دهد تا به سرعت یک پلت فرم قرارداد هوشمند جدید را که می تواند برای بلاک چین های عمومی و خصوصی استفاده شود، راه اندازی کند.

چرا Hyperledger Burrow را باید انتخاب کنید؟

  • Hyperledger Burrow بر روی یک مدل اجماع اثبات اجرا عمل می‌کند، در نتیجه، توان عملیاتی تراکنش‌های آن از اکثر بلاک‌چین‌های دیگر بالاتر خواهد بود.
  • این بلاک چین نهایی شدن سریع و توان عملیاتی بالای تراکنش ها را فراهم می کند که آن را برای موسسات مالی مناسب می کند. هزینه های مرتبط با بلاک چین Burrow کمتر از هزینه های مرتبط با بلاک چین اتریوم است.
  • کاربران همچنین می توانند آزادانه کد زیربنایی این بلاک چین را برای رفع نیازهای خود تغییر دهند و این امکان را داشته باشند که آن را با هر بلاک چین موجود ادغام کنند.
  • این کاری است که قبلا انجام نشده است، اما برای اطمینان از انتقال آرام از اتریوم به Hyperledger Burrow ضروری است.

Hyderledger Burrow چگونه کار می کند؟

Burrow نرم افزاری است که می تواند برای اجرای گره ها در شبکه بلاک چین مجاز استفاده شود. از آنجا که شرکت کنندگان در بلاک چین های مجاز توسط بقیه شبکه شناخته شده و مورد اعتماد هستند، می توان به سرعت و توان عملیاتی بالاتری نسبت به زنجیره های بدون مجوز دست یافت.

برخلاف بلاک چین های اثبات کار مانند اتریوم، Hyperledger Burrow از الگوریتم اجماع بیزانسی تحمل خطا برای تعیین نهایی بودن تراکنش استفاده می کند. هیچ هزینه استخراج یا تراکنش وجود ندارد و می تواند قراردادهای هوشمند را در مقیاسی بسیار بیشتر از بلاک چین های باز اجرا کند.

در حالی که شبیه به بسیاری دیگر از ابزارهای بلاک چین هایپرلجر است، با توجه به Hyperledger Wiki، تمرکز Hyperledger Burrow ارائه یک تجربه توسعه‌دهنده “پاک و ساده” است. مؤلفه کلیدی Hyperledger Burrow اجرای مجاز ماشین مجازی اتریوم است که به آن اجازه می دهد با قراردادهای هوشمند در سایر شبکه های مبتنی بر اتریوم تعامل داشته باشد.

Hyperledger Burrow همانند هر پلتفرم بلاک چین دیگری عمل می کند.

کاربران می توانند تراکنش ها را ثبت کنند، بلوک ها را اضافه کنند و داده ها را با استفاده از این پلتفرم ذخیره کنند.

این یک سیستم مبتنی بر اعضا است که در آن اعضا مسئول تأیید تراکنش‌ها در بلاک چین هستند.

هدف و وسعت Hyperledger Burrow چیست؟

  • Hyperledger Burrow هم سریع و هم قابل اعتماد است و آن را به خوبی برای نیازهای شرکت ها و مؤسسات مالی بزرگ مناسب می کند.
  • همچنین می توان از آن در سازمان های دولتی و سایر سازمان های عمومی استفاده کرد.
  • استفاده از مدیریت مجوز Hyperledger Burrow را نسبت به Hyperledger Fabric برتری می‌دهد، زیرا می‌توان آن را بلافاصله در یک محیط تولید استفاده کرد (اکثر شرکت‌های بزرگ هنوز در مورد استفاده از بلاک چین‌های عمومی به دلیل مسائل مربوط به حریم خصوصی مردد هستند).

مزایای Hyperledger Burrow چیست؟

  • هایپرلجر Burrow معماری ماژولار کراس پلتفرم دارد که ماژول اجماع را از هسته جدا می کند تا حداکثر انعطاف پذیری را داشته باشد.
  • هایپرلجر Burrow با ارائه APIهایی برای توسعه دهندگان ارائه می دهد تا از قراردادهای هوشمند استفاده کنند. از زبان های جاوا، Go و Node.js پشتیبانی می کنند و می توانند با C++، Python یا زبان های دیگر از طریق ماژول های قابل اتصال ارائه شده توسط پروژه Clear Linux اینتل یا سایر زبان ها و یا پروژه های منبع باز مانند WASM از Emscripten توسعه داده شوند.
  • هایپرلجر Burrow طراحی شده است تا با انواع پروتکل های اساسی موجود شامل اتریوم (ETH) و بیت کوین (BTC) قابل اتصال باشد.

معایب Hyperledger Burrow چیست؟

  • به دلیل وجود افزونگی در الگوریتم اجماع، دستیابی به مقیاس پذیری بالا امکان پذیر نیست.
  • چارچوب توسعه به راحتی در دسترس نیست.
  • بیشتر مستندات بر روی Hyperledger Fabric متمرکز است که بایستی از آن اجتناب کرد.
  • کنترل و رسیدگی به خطاها در حین توسعه دشوار است.

طرح های Hyperledger Burrow چیست؟

اگرچه هنوز در مرحله نهفتگی است، توسعه دهندگان Hyperledger Burrow معتقدند که این پروژه می تواند به پل زدن دنیای بلاک چین های خصوصی و عمومی کمک کند. این شبکه ارتباط نزدیکی با Cosmos Network دارد، شبکه‌ای از بلاک چین‌های قابل همکاری که از یک مدل اجماع BFT مشابه استفاده می‌کنند.

Hyperledger Burrow همچنین می تواند با زنجیره عمومی اتریوم تعامل داشته باشد، زیرا آنها زبان قرارداد هوشمند یکسانی دارند. توسعه دهندگان Burrow قصد دارند یک سیستم میخ دو طرفه را با شبکه اصلی اتریوم معرفی کنند که به داده ها و توکن ها اجازه می دهد به طور یکپارچه بین زنجیره ها حرکت کنند. این به Hyperledger Burrow اجازه می دهد تا به عنوان یک زنجیره جانبی با سرعت بالا به شبکه عمومی عمل کند. با انتقال اتریوم به مدل اثبات سهام، آنها همچنین پشتیبانی از سهام عمومی را ادغام خواهند کرد.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *