بیت کوین

بیت کوین چیست؟ (راهنمای گام به گام و جامع در باره بیت کوین)

بیت کوین یک کریپتوکارنسی، نوعی از پول الکترونیکی است. بیت کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکزی است که مستقل از بانک ها می باشد و می تواند بدون نیاز به واسطه ها در شبکه بلاک چین بیت کوین نظیر به نظیر از کاربری به کاربر دیگر ارسال شود.

اگر می خواهید  بدون ورود در جزئیات فنی، بدانید بیت کوین چیست و چگونه می توانید آن را دریافت کنید و یا چگونه بیت کوین می تواند به شما کمک کند، این راهنما دقیقا برای شماست. در این راهنما درباره نحوه کارکردن سیستم آن توضیح می دهیم و اینکه چگونه می توانید از آن برای سود خود استفاده کنید. و همینطور درباره چگونگی اجتناب از کلاهبرداری صحبت می کنیم. در این مقاله منابعی جهت نحوه نگهداری و استفاده از ارز دیجیتال نیز توضیح می دهیم.

 

بیت کوین چیست و چگونه کار می کند؟

تعجب آور نیست که بیت کوین در سال 2008 درست زمانی ظهور کرد که جنبش اعتراضی وال استریت بانک های بزرگ را به سوء استفاده از پول وام گیرندگان، فریب مشتریان، دستکاری و تقلب در سیستم و همینطور دریافت هزینه ها و کارمزدهای بالا متهم کرده بود. پیشگامان بیت کوین می خواستند فروشنده را مسئول قرار دهند و همینطوربا حذف واسطه ، کارمزدهای بهره را لغو ، و تراکنش ها را شفاف کنند و  فساد را از بین ببرند. آنها می خواستند شبکه ارگانیک ارزش ایجاد کنند و کارمزدها را کاهش دهند. آنها سیستم غیرمتمرکزی ایجاد کردند که در آن می‌توانید پول خود را کنترل کنید و بدون وابستگی به بانک‌ها بدانید چه اتفاقی در حال وقوع است.

بیت کوین در مدت زمان نسبتاً کوتاهی پیشرفت زیادی کرده است. در سرتاسر جهان، شرکت‌های بزرگی چون REEDS Jewelers، شرکت بزرگ زنجیره ای جواهرات در ایالات متحده، گرفته تا یک بیمارستان خصوصی در ورشو، لهستان، ارز آن را می‌پذیرند. کسب و کارهای میلیارد دلاری مانند Dell، Expedia ، PayPal و Microsoft نیز این کار را انجام می دهند و بیت کوین را می پذیرند.

وب‌سایت‌ها آن را ترویج می دهند، نشریاتی مانند Bitcoin Magazine اخبار و قیمت آن را منتشر و انجمن‌ها درباره ارزهای کریپتوکارنسی بحث می‌کنند و سکه‌های آن را معامله می‌کنند. دارای رابط برنامه نویسی اپلیکیشن (API)، شاخص قیمت و نرخ ارز است.

در این حوزه با مشکلاتی روبرو هستیم . از جمله این مشکلات می توان هک شدن حساب‌ها توسط سارقان، نوسانات بالا و تاخیر در تراکنش‌ها را نام برد. از سوی دیگر، مردم کشورهای جهان سوم بیت کوین را معتبرترین روش برای دریافت و دادن پول یافتند.

 

معیارهای کلیدی:

key metrics

نکات مهم و کلیدی

  • 31 اکتبر 2008: وایت پیپر (whitepaper) بیت کوین توسط گروه و یا فردی ناشناس ساتوشی ناکاموتو منتشر شد.
  • 3 ژانویه 2009: بلوک جنسیس  (Genesis Block) یا بلوک شماره یک استخراج شد.
  • 12 ژانویه 2009: اولین تراکنش بیت کوین
  • 16 دسامبر 2009: نسخه 0.2 منتشر شد.
  • 6 نوامبر 2010: ارزش بازار از 1 میلیون دلار فراتر رفت.
  • اکتبر 2011: برای اولین بار برای ایجاد لایت کوین در بیت کوین فورک ایجاد شد.
  • 3 ژوئن 2012: بلوک 181919 با 1322 تراکنش ایجاد شد. این بزرگترین بلوک تا به امروز است.
  • ژوئن 2012: Coinbase راه اندازی شد
  • 27 سپتامبر 2012: بنیاد بیت کوین تشکیل شد.
  • 4 دسامبر 2013: قیمت به 1079 دلار رسید.
  • 7 دسامبر 2013: قیمت به حدود 760 دلار کاهش یافت.
  • 7 فوریه 2014:  Mt. Gox هک شد. این مورد یکی از بدترین هک‌هایی بود که منجر به کاهش قیمت شد.
  • ژوئن 2015: BitLicense تاسیس شد. این مورد یکی از مهم ترین مقررات کریپتو کارنسی است.
  • 1 آگوست 2017: دوباره در بیت کوین  برای تشکیل بیت کوین کش، فورک ایجاد شد.
  • 23 آگوست 2017: SegWit فعال شد.
  • سپتامبر 2017: کشورچین تجارت بیت کوین (BTC) را ممنوع کرد.
  • دسامبر 2017: اولین قراردادهای فیوچرز بیت کوین توسط CBOE Global Markets (CBOE) و Chicago Mercantile Exchange (CME) شروع شد.
  • دسامبر 2017: قیمت بیت کوین به بالاترین حد خود رسید.
  • ژانویه 2018: قیمت در نتیجه سقوط بازار کریپتوکارنسی در سال 2018 کاهش یافت.
  • سپتامبر 2018: ارزش کریپتوکارنسی 80 درصد نسبت به اوج خود در ژانویه 2018 سقوط کرد.
  • 15 نوامبر 2018: ارزش بازار بیت کوین برای اولین بار از اکتبر 2017 به زیر 100 میلیارد دلار رسید.
  • 31 اکتبر 2018: 10 سالگی بیت کوین
  • 11 مه 2020: سومین هاوینگ بیت کوین

بیت کوین چیست؟ درک عمیق و جامعی از بیت کوین

بیت کوین چیست

در ساده ترین حالت، بیت کوین یک ارز مجازی است و در حالتی می توان گفت که بیت کوین تکنواوژی ارزهای مجازی اشاره دارد. می توانید تراکنش ها را با چک، پول، مبادلات الکترونیکی انجام دهید.

همچنین می توانید از بیت کوین (یا BTC)  استفاده کنید، می توانید خریدار را به امضاء خود ارجاع دهید، امضاء شما یک خط طولانی از کد امنیتی رمزگذاری شده با 16 نماد متمایز است. خریدار برای دریافت ارز دیجیتال (کریپتو کارنسی) شما رمز را با گوشی هوشمند خود رمز گشایی می کند .؟

یه جور دیگه توضیح دهیم، کریپتو کارنسی مبادله اطلاعات دیجیتالی است که به شما امکان خرید یا فروش کالا و خدمات را می دهد.

تراکنش ها امنیت و اعتماد خودشان را با اجرا بر روی یک شبکه کامپیوتری همتا به همتا کسب می کنند که شبیه اسکایپ (Skype) و یا BitTorrent و یا سیستم اشتراک گذاری فایل است. ساتوشی ناکاماتو از فناوری بلاک چین استفاده کرد تا با این فناوری بیت کوین ویژگی های غیرمتمرکز بودن، شفافیت کامل و تغییرناپذیری را پیدا کند.

ویژگی های معاملاتی بیت کوین:

  • برگشت ناپذیر بودن: پس از تایید، تراکنش قابل برگشت نیست. توسط هیچ کس و هیچ کس به معنای واقعی هیچ کس. نه شما ف نه بانک های شما، نه رئیس جکهور ایالات متحده، و نه ساتوشی، و نه ماینر شما، هیچ کس، اگر پول بفرستید، آن را ارسال کرده اید. اگر پول تان را به یک کلاهبرداری ارسال کنید و یا اگر یک هکر آن ها را از رایانه شما دزدیده باشد، هیچ کس نمی تواند به شما کمک کند. هیچ برگشتی وجود ندارد. هیچ شبکه ایمنی وجود ندارد.
  • نام مستعار: نه تراکنش ها و نه حسابها به هویت های دنیای واقعی متصل نیستند. شما بیت کوین ها را در آدرس هایی دریافت می کنند، آدرس هایی که متشکل از زنجیره 30 کاراکتر تصادفی است. در حالی که معمولا امکان تجزیه و تحلیل جریان تراکنش وجود دارد، لزوما امکان اتصال هویت واقعی کاربران با آن آدرس ها وحود ندارد.
  • سریع و جهانی: تراکنش ها تقریباً بلافاصله در شبکه منتشر می شود و در عرض چند دقیقه تأیید می شوند. از آنجایی که تراکنش ها در یک شبکه جهانی از کامپیوترها انجام می شوند، اصلا به موقعیت فیزیکی شما وابسته نیستند.  فرقی نمی کند که بیت کوین را برای همسایه خود بفرستیم و یا برای فردی در آن سوی دنیا.
  • امنیت : سرمایه بیت کوین در یک سیستم رمزنگاری کلید عمومی قفل شده است . فقط ساحب آن کلید خصوصی می تواند آن کریپتو کارنسی (ارز دیجیتال) را ارسال می کند. فناوری رمزنگاری قوی و جادوی اعداد بزرگ امکان شکستن این طرح را غیرممکن می سازد. آدرس بیت کوین امن می باشد و به خوبی محافظت شده است و قابل نفوذ و یا ورود و یا شکستن نیست.
  • بدون نیاز به مجوز: برای استفاده از کریپتوکارنسی لازم نیست از کسی مجوز بگیرید. این فقط یک نرم افزار است که همه می توانند به صورت رایگان دانلود کنند. پس از نصب آن، می توانید بیت کوین و یا سایر رمز ارزها را دریافت و ارسال کنید. هیچ کسی نمی تواند شما را از انجام معاملات با پول خودتان، باز دارد.  هیچ نگهبانی وجود ندارد.

کجا می توانم بیت کوین پیدا کنم؟

با هر یک از این چهار روش زیر می توانید اولین بیت کوین های خود را دریافت کنید.

  • یک صرافی رمز ارز که در آن می‌توانید سکه‌های معمولی را با بیت‌کوین یا ساتوشی که مانند سنت‌های BTC هستند، مبادله کنید. بعنوان مثال صرافی Coinbase و Coinsquare در ایالات متحده و کانادا، و  BitBargain UK  و Bittylicious در انگلستان.
  • دستگاه خودپرداز بیت کوین (یا ATM مبادله رمز ارز) که در آن می توانید بیت کوین یا پول نقد را برای یک رمز ارز دیگر مبادله کنید. بهترین پیشنهاد BTER و CoinCorner هستند
  • یک سرویس طبقه بندی شده پیدا کنید و در آنجا با کمک فروشنده ای پول نقدتان را با بیت کوین معامله کنید. یک سایت معتبر قطعا می تواند LocalBitcoins باشد.
  • شما می توانید محصول یا خدماتی را در مقابل دریافت بیت کوین بفروشید. منابع: سایت هایی چون Purse

احتیاط! بیت کوین برای کلاهبرداری بدنام است. بنابراین قبل از استفاده از هر سرویسی نظرات مشتریان قبلی را بخوانید و تحقیق کنید و  یا سوالات خود را در انجمن بیت کوین بپرسید.

بیت کوین چگونه کار می کند؟

بیت کوین چگونه کار میکند

بدون وارد شدن در جزئیات فنی، بیت کوین بر روی لجر یا یک دفتر کل عمومی گسترده کار می کند که به آن بلاک چین  نیز می گویند، که در آن همه تراکنش های تایید شده به اصطلاح “بلاک ها” گنجانده می شوند. وقتی که هر بلوکی وارد سیستم می شود، در یک شبکه کامپیوتری همتا به همتا از کاربران برای اعتبارسنجی پخش می شوند. همه کاربران از هر یک از تراکنش ها آگاه هستند، و این مورد از سرقت و خرج دوباره (دابل اسپندینگ) جلوگیری می کند، جایی که شخصی یک ارز را دو بار خرج کند. این فرآیند موجب اعتماد کاربران بلاک چین به سیستم می شود.

آیا بیت کوین امن و قانونی است؟

برای اینکه ببینید این سیستم چگونه کار می کند، شخصی به نام آلیس را تصور کنید که در حال امتحان بیت کوین است. او برای قرار دادن بیت کوین های خود در یک کیف پول رمزنگاری شده ثبت نام کرده است.

کیف پول های بیت کوین

در مثال مورد نظر آلیس می تواند از سه اپلیکیشن مختلف استفاده کند.

  • Full client –  این مانند یک سرور ایمیل مستقل است که تمام جنبه های فرآیند را بدون اتکای به سرورهای شخص ثالث مدیریت می کند. آلیس تمام معامله خود را از ابتدا تا انتها به تنهایی کنترل می کرد. قابل درک است که این کیف پول برای مبتدیان نیست.
  • Lightweight client –  این یک سرویس گیرنده ایمیل مستقل است که برای دسترسی به یک صندوق پستی به یک سرور ایمیل متصل می شود. بیت کوین های آلیس را ذخیره می کند، اما برای دسترسی به شبکه و انجام تراکنش به یک سرور متعلق به شخص ثالث نیاز دارد.
  • Web client – این مورد برعکس  Full client ” است و شبیه ایمیل وب است زیرا کاملاً به یک سرور شخص ثالث متکی است. شخص ثالث جایگزین آلیس می شود و کل تراکنش او را اجرا می کند.

فناوری کیف پول را در پنج نوع اصلی می توان دسته بندی کرد: دسکتاپ، موبایل، وب، کاغذی و سخت افزاری. هر کدام از اینها مزایا و معایب خود را دارند.

بیت کوین به عنوان ارز قانونی

در حال حاضر بیت کوین در دو کشور السالوادور (El Salvador) و جمهوری آفریقای مرکزی (CAR) به عنوان ارز قانونی محسوب می شود.

کشور السالوادور (El Salvador)

در جریان بیت کوین میامی 2020، Nayyib Bukele- رئیس جمهور السالوادور – خبری را درباره طرحی جدید اعلام کرد. وی گفت که در سال 2021، این کشور رسما بیت کوین را به عنوان ارز قانونی می پذیرد. انجام این کار به دلایل متعددی برای آنها کاملا منطقی بود.

  • بخش قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی این کشور از طریق حواله های بین المللی حاصل شده است. افرادی که در ایالات متحده کار می کنند معمولاً از طریق سرویس هایی مانند Western Union به خانواده خود پول می فرستند. آنها در نهایت مقدار قابل توجهی از پول را به دلیل کارمزد تراکنش از دست می دهند.
  • اقتصاد السالوادور به دلیل دلاری شدن آسیب دیده است. پذیرش بیت کوین به آنها کنترل بیشتری بر سیاست های پولی خود می دهد.

  • یک اکوسیستم دوستانه ایجاد کنید که در آن کارآفرینان بیت کوین از سراسر جهان بتوانند بیایند و کسب و کار ایجاد کنند.

کشور جمهوری آفریقای مرکزی (Central African Republic)

در ماه مه سال 2022، CAR به طور رسمی بیت کوین را به یک ارز قانونی تبدیل کرد. CAR از فرانک سی‌اف‌ای آفریقای مرکزی استفاده می‌کند – ارزی که توسط شش کشور دیگر آفریقای مرکزی مشترک است و توسط بانک کشورهای آفریقای مرکزی (BEAC) اداره می‌شود. جمهوری آفریقای مرکزی با قانونی کردن بیت کوین قصد دارد به نوآوری مالی سرعت بخشد.

 

چگونه می توانم با بیت کوین چیزهایی بخرم و بفروشم؟

نکته با مزه بیت کوین ها اینجاست، هیچ اثر فیزیکی از آنها به عنوان دلار وجود ندارد. تنها چیزی که دارید فقط سوابق تراکنش‌های بین آدرس‌های مختلف است، با مانده‌هایی که در سوابق ذخیره شده در بلاک چین افزایش و کاهش می‌یابد.

برای اینکه ببینیم این روند چگونه کار می کند، به  مثال مان درباره آلیس بازگردیم.

نمونه ای از تراکنش بیت کوین

آلیس می خواهد از بیت کوین خود برای خرید پیتزا از باب استفاده کند. او بیت کوین را به آدرس عمومی باب می فرستد، که مانند حساب بانکی بیت کوین او است. او تراکنش را با کلید خصوصی خود امضا می کند تا تأیید کند که او واقعاً فرستنده ارز دیجیتال است. هنگامی که ماینرها اعتبار تراکنش او را تأیید کردند، بیت کوین به آدرس عمومی باب ارسال می شود. باب اکنون می تواند با کلید خصوصی خود قفل بیت کوین را باز کند. در همان زمان، تراکنش آلیس برای سایر شرکت‌کنندگان شبکه (به نام “گره‌ها”) در بلاک چین بیت‌کوین پخش می‌شود و تقریباً ده دقیقه بعد، از طریق فرآیندی از قوانین فنی و تجاری خاص به نام “ماینینگ” تأیید می‌شود. این فرآیند استخراج به باب امتیازی می دهد تا بداند آیا تراکنش آلیس را ادامه دهد یا نه.

ماینینگ بیت کوین چیست؟

ماینینگ

ماینینگ یا پردازش، فرآیند بیت کوین را با افزودن زمانی تراکنش ها (یا بلاک ها) جدید به زنجیره و نگه داشتن آنها در صف، ایمن نگه می دارد. با نهایی شدن هر تراکنش، رمزگشایی کدها، و ارسال یا مبادله بیت کوین ها انجام می شود و  بلوک ها قطع می شوند.

همچنین ماینرها با استفاده از تکنولوژی نرم افزاری خاص و حل مسئله های رمزنگاری، می توانند بیت کوین های جدیدی را تولید کنند. این روشی هوشمندانه در ارتباط با ارزها به شمار می آید و همچنین انگیزه مردم به ماینینگ را فراهم می کند.

پاداش توسط همه افراد در شبکه توافق شده است، اما به طور کلی 12.5 بیت کوین است بعلاوه هزینه هایی که کاربرانی که تراکنش ها را ارسال می کنند، پرداخت می شود. برای جلوگیری از تورم و تحت کنترل نگه داشتن سیستم، نمی‌تواند بیش از 21 میلیون بیت کوین (یا BTCs) تا سال 2040 در گردش باشد، بنابراین حل این «پازل» به طور فزاینده‌ای سخت‌تر می‌شود.

خلاصه فرآیند ماینینگ بیت کوین:

  • ماینرهای بیت کوین گره هایی در شبکه بیت کوین هستند که دارای تکنولوژی نرم افزاری تخصصی به نام ASICs هستند.
  • ماینرهای بیت کوین به طور مداوم پازل های سخت رمزنگاری را حل می کنند.

  • در صورت موفقیت، می توانند یک بلوک به بلاک چین بیت کوین اضافه کنند و در ازای آن پاداشی دریافت کنند.

  • در حال حاضر، پاداش بلاک بیت کوین حدود 12.5 بیت کوین (BTC) است.

چند نکته کلیدی دیگر وجود دارد که باید در مورد ماینینگ بیت کوین یا اثبات کار (proof-of-work) به خاطر بسپارید. این نکات به شرح زیر می باشند:

  • ماینینگ فوق العاده سخت است. اغلب  ماینرها بایستی پول و قدرت محاسباتی زیادی را برای استخراج موفق بیت کوین خرج کنند. در حقیقت انجام ماینینگ در حال حاضر به قدری دشوار است که برای یک ماینر تنها غیرممکن است که آن را به تنهایی انجام دهد. به همین دلیل است که ماینرها اغلب برای ایجاد استخرهای ماینینگ با یکدیگر متحد می شوند.
  • متغیری که درجه سختی ماینینگ  یا سختی استخراج را تعیین می کند با عنوان “سختی ” (difficulty) شناخته می شود.

  • معیار سختی به طور مستقیم با هش ریت شبکه (network hashrate) متناسب است. هش ریت معیاری برای اندازه گیری نرخ اجرای عملیات توسط ماینرها در اکوسیستم می باشد. هر چه هش ریت شبکه بیشتر باشد، سرعت و امنیت شبکه نیز بیشتر می شود.

  • وقتی هش ریت بیت کوین افزایش می یابد به تبع آن سختی نیز افزایش می یابد. این مورد برای کنترل ماینینگ و همینطور حفظ میانگین زمانی ثابت 10 دقیقه برای هر بلوک بیت کوین است.

برای محافظت از بیت کوین خودمان چه چیزهایی باید بدانیم؟

چهار توصیه برای بیشتر شدن  بیت‌کوین تان داریم.

همانطور که با کیف پول معمولی کار می کنید، فقط مقادیر کمی از بیت کوین تان را برای استفاده روزمره در کامپیوتر، موبایل و یا سرور خود ذخیره کنید و قسمت باقی مانده از سرمایه تان را در یک محیط امن تر نگه دارید.

  • به طور منظم از کیف پول خود نسخه پشتیبان تهیه کنید. کیف پول یا تلفن هوشمند تان را با رمز عبور قوی رمزگذاری کنید تا از آن ها در برابر سارقان محافظت کنید (البته متأسفانه در برابر سخت افزار یا نرم افزار keylogging که رمزهای عبوری شما را ثبت و ضبط می کنند، این روش کارساز نیست).
  • برای امنیت بیشتر، برخی از بیت کوین های خود را در کیف پول بیت کوین آفلاین که از شبکه خود جدا شده است، ذخیره کنید. آنها را به عنوان حساب های بانکی خود در نظر بگیرید. و شما معمولاً فقط بخشی از پول خود را در کیف پول روزمره نگه می دارید.
  • برای امنیت و مواردی که در بالا مطرح شد، رمز ارزهای خودتان را در صرافی های بیت کوین و یا هر مکان ذخیره سازی شخص ثالثی ذخیره و نگهداری نکنید.
  • نرم افزار بیت کوین خودتان را به روزرسانی کنید. برای محافظت بیشتر، از ویژگی چند امضایی بیت کوین استفاده کنید. ویژگی که برای انجام یک تراکنش چندین تأیید مستقل را نیاز دارد.

می توانید با صرف زمانی اندک برای رعایت و انجام راهکارهای گفته  از سرمایه تان محافظت کنید.

ما کیف پول سخت افزاری Nano Ledger S را توصیه می کنیم.

کیف پول  Nano Ledger X به اندازه دو کیف پول سخت افزاری دیگر امنیت دارد. به دلیل قیمت نسبتا پایین 65 دلاری در مقایسه با رقبای خود محبوبیت زیادی دارد. به دلیل سایز کوچکتر از کیپ کی  ( KeepKey)، قابل حمل تر و جابجایی آن راحت تر است. Nano Ledger X  یک کیف پول سخت افزاری است که با قیمت بسیار رقابتی عرضه می شود و توسط فناوری درجه یک پشتیبانی و تضمین می شود.

نمودارهای مهم بیت کوین

عملکرد بیت کوین در طول ماه ها

bitcoin chart1

نمودار کندل استیک یا نمودار شمعی بالا نمایانگر قیمت بیت کوین در طول ماه ها است. به هشت کندل استیک آخر دقت و توجه کنید. از آگوست 2018 تا ژانویه 2019، بیت کوین شش کندل قرمز متوالی داشته است. چیزی که این نشان می دهد این است که در این شش ماه بیت کوین در حال زیان بوده است. با این حال، دو ماه اخیر سبز هستند، به عبارت دیگر ماه های سودآور بودند.

مجموع دستمزد تراکنش های جمع آوری شده در ده روز گذشته

bitcoinchart2

24 آوریل شاهد بیشترین کارمزد تراکنش با 131 بیت کوین به عنوان کارمزد تراکنش است.

کل تراکنش های انجام شده در 10 روز گذشته

وقتی صحبت از تعداد کل تراکنش های ارسال شده در روز می شود، می توانیم مشاهدات جالبی داشته باشیم:

  • کل معاملات روزانه بین 300000 تا 400000 در حال نوسان است.
  • 24 آوریل شاهد بیشترین تراکنش ها در داده ها برابر با 404,279 است.
  • 23 آوریل با 311,753 تراکنش، کمترین میزان تراکنش ها را در داده ها داشت.
  • در مجموعه داده های ما، 24 آوریل بیشترین تعداد تراکنش و بیشترین کارمزد جمع آوری شده تراکنش ها را داشت.
  • جالب اینجاست که 23 آوریل مصادف با کمترین تعداد کارمزد جمع آوری شده تراکنش ها نبود.
  • کمترین میزان کل کارمزد تراکنش ها در 21 آوریل جمع آوری شد که رتبه دوم در بیشترین تعداد تراکنش را نیز به خود اختصاص داد!

میانگین کارمزد تراکنش روزانه در 10 روز گذشته

تاکنون مجموع کارمزد  جمع آوری شده تراکنش هاو تعداد کل تراکنش های انجام شده را داریم. حال، می‌توانیم از این دو برای بدست آوردن میانگین کارمزد تراکنش‌های روزانه استفاده کنیم. فرمول ساده است:

میانگین کارمزد تراکنش = کل کارمزد جمع آوری شده تراکنش ها / تعداد کل تراکنش ها.

chart4
  • 24 آوریل با 0.00032 بیت کوین بالاترین میانگین کارمزد تراکنش روزانه را دارد
  • 21 آوریل دارای کمترین میانگین کارمزد تراکنش روزانه با 0.00012 BTC است، علیرغم داشتن دومین تعداد تراکنش در مجموعه داده ما.
  • با محاسبه بیشتر، متوجه شدیم که میانگین کارمزد تراکنش در 10 روز گذشته 0.00022 BTC یا 1.13 دلار بوده است.

کل ارزش تراکنش های ارسال شده روزانه در 10 روز گذشته

  • در همان ابتدا میبینیم که در 24 آوریل کندل ها دوباره بیرون زده اند. در آن روز 279421 بیت کوین منتقل شده اند.
  • 21 آوریل شاهد کمترین تعداد بیت کوین های انتقال یافته با 65431 بیت کوین بود.
  • فقط در روزهای  20 و 21 آوریل کمتر از 100000 بیت کوین منتقل شده است.
  • در 10 روز گذشته، میانگین مقدار بیت کوین ارسالی روزانه 140488 بیت کوین بوده است.

میانگین ارزش هر تراکنش

می‌توانیم از یک فرمول ساده برای محاسبه میانگین ارزش هر تراکنش استفاده کنیم: کل بیت‌کوین های ارسال‌شده در آن روز/تعداد کل تراکنش‌های آن روز.

  • در 24 آوریل، میانگین ارزش هر تراکنش ارسال شده با 0.473 بیت کوین بالاترین مقدار بود.
  • 21 آوریل با 0.167 بیت کوین کمترین میزان را داشت.
  • 17 و 23 آوریل نیز به ترتیب با 0.473 و 0.477 بیت کوین (BTC) مقادیر بالایی را تجربه کردند.
  • اگر میانگین تمام این مقادیر را در نظر بگیریم، 0.387 BTC یا 2002 دلار به دست می‌آید.
  • می توان استنباط کنیم که برای تراکنش به ارزش 2002 دلار فقط باید 1.13 دلار کارمزد تراکنش ارسال کنیم. بنابراین کارمزد تراکنش در مجموعه داده ما 0.56٪ است.
  • پی پل (PayPal) از شما برای همان تراکنش،  58.30 دلار دریافت می کرد.

توزیع بیت کوین

bitcoin chart7

نمودار بالا نشان می دهد که چند آدرس دارای محدوده خاصی از بیت کوین هستند. تنها پنج آدرس وجود دارند که بیش از 100000 بیت کوین دارند. 98 آدرس دارای 10000 تا 100000 بیت کوین هستند. بخش بزرگی از آدرس ها (45.5٪) دارای 0.0001-0.001BTC یا 0.001-0.01 BTC هستند.

چه چیز دیگری درباره بیت کوین باید بدانیم؟

از آدرس خود محافظت کنید: اگرچه هویت کاربری شما در پشت آدرس شما ناشناس باقی می ماند، بیت کوین عمومی ترین شکل تراکنش است که هر کسی در شبکه موجودی و گزارش تراکنش های شما را می بیند. این یکی از دلایلی است که چرا باید آدرس بیت کوین را با هر تراکنش تغییر دهید و از آدرس خود محافظت کنید. همچنین می‌توانید از چندین کیف پول برای اهداف مختلف استفاده کنید تا تاریخچه موجودی و تراکنش شما از کسانی که برای شما پول ارسال می‌کنند خصوصی بماند.

امتیاز تایید : همانطور که گفته شد، شما یک امتیاز تایید حدود 10 دقیقه قبل از خرید خود دریافت می کنید. کیف پول های مختلف خوانش خاص خود را دارند.

معایب بیت کوین چیست؟

در ابتدا، بسیاری از مردم در مورد بیت کوین تردید داشتند زیرا هیچ کس هویت بنیانگذار آن، ساتوشی ناکاموتو را نمی دانست. در واقع، ما حتی نمی دانیم که ساتوشی ناکاموتو مرد، زن یا گروهی از مردم است.

با توجه به نگرانی های عملی تر، هک و کلاهبرداری یک هنجار است. آنها حداقل یک بار در هفته رخ می دهند و پیچیده تر می شوند. پیچیدگی نرم افزار بیت کوین و نوسانات ارز آن، بسیاری از مردم را از استفاده از سیستم پرداخت آن منصرف می کند، در حالی که تراکنش های آن می تواند به طرز ناامیدکننده ای کند باشد. باید حداقل ده دقیقه منتظر بمانید تا شبکه شما تراکنش را تایید کند. اخیراً برخی از کاربران Reddit گزارش داده اند که بیش از یک ساعت منتظر مانده اند تا تراکنش های خود تأیید شوند.

کلاهبرداری هایی که باید مراقب آنها بود

cryptohacker
  • کلاهبرداری‌های پونزی (Ponzi): کلاهبرداری‌های پونزی (Ponzi) یا برنامه‌های سرمایه‌گذاری پربازده، شما را با سودی بالاتر از نرخ رایج بازار (مثلاً 1 تا 2 درصد سود در روز) جذب می‌کنند در حالی که پول شما را به کیف پول سارق هدایت می‌کنند. آنها همچنین برای محافظت از خود تمایل به اردک دارند و با نام های مختلف ظاهر می شوند. از شرکت هایی که به جای پردازشگرهای رایج پرداخت مانند BitPay یا Coinbase آدرس بیت کوین را برای پرداخت های دریافتی به شما می دهند دوری کنید.
  • کلاهبرداری‌های استخراج بیت‌کوین: این شرکت‌ها استخراج  مقادیر غیرمعمول بیت‌کوین را به شما پیشنهاد می‌کنند. شما باید به آنها پرداخت کنید. این آخرین چیزی است که از پول خود می بینید (بدون اینکه بیت کوینی برای آن داده شود).

  • کلاهبرداری های صرافی بیت کوین: کلاهبرداری های صرافی بیت کوین ویژگی هایی را ارائه می دهند که کیف پول های معمولی بیت کوین ارائه نمی دهند، مانند پردازش PayPal/Credit Card یا نرخ ارز بهتر. نیازی به گفتن نیست که این کلاهبردارها شما را در حالت معلق نگه می دارند در حالی که دلارهای شما را برداشتند.

  • کلاهبرداری کیف پول بیت کوین: کیف پول های کلاهبرداری بیت کوین مشابه کیف پول های آنلاین هستند – با یک تفاوت. از شما پول می خواهند اگر سارقان مبلغ را دوست دارند، این آخرین چیزی است که از سپرده خود می بینید. آدرس، به عبارت دیگر، به جای شما، به آنها منتهی می شود.

از بین همه اینها، کلاهبرداری کیف پول در میان کلاهبردارانی که موفق به جمع آوری میلیون ها شده اند، محبوب ترین است.

مزایای بیت کوین چیست؟

بهترین چیز در مورد بیت کوین این است که غیرمتمرکز است، به این معنی که شما یک سیستم پرداخت دارید که می تواند معاملات بین المللی را بدون به هم زدن نرخ ارز و هزینه های اضافی انجام دهد. به علاوه، برای انجام تراکنش های خود نیازی به مراجعه به شخص ثالث مانند بانک ندارید. بیت کوین عاری از دخالت و دستکاری دولت است، بنابراین هیچ سیستم فدرال رزرو (Federal Reserve System‍) برای افزایش نرخ بهره وجود ندارد. همچنین شفاف است، بنابراین می دانید که با پول شما چه اتفاقی می افتد. می‌توانید بدون سرمایه‌گذاری پول و انرژی در جزئیات، مانند راه‌اندازی یک حساب تجاری یا خرید سخت‌افزار پردازش کارت اعتباری، فوراً بیت‌کوین را بپذیرید. بیت‌کوین‌ها را نمی‌توان جعل کرد و مشتری شما نمی‌تواند درخواست بازپرداخت کند.

اینکه کاربران بیت کوین را “Money 2.0” می‌نامند یا بیل گیتس آن را “تکنو تور د فورس” (a techno tour de force) می‌نامند، جای تعجب است.

بیت کوین چیست: نتیجه گیری

در حالی که بیت کوین سکه بزرگ در فضای رمزنگاری است، اما در مورد مقیاس پذیری و حفظ حریم خصوصی دارای کاستی هایی است. به همین دلیل است که بسیاری از پروژه ها به سادگی پروتکل اصلی بیت کوین را برای ایجاد ارزهای خود حذف کرده اند. برخی از معروف ترین فورک های بیت کوین عبارتند از:

  • لایت کوین: لایت کوین که خود را به عنوان نقره در مقابل طلای بیت کوین قرار می دهد، می تواند نسخه سبکتر و سریعتر بیت کوین در نظر گرفته شود.
  • بیت کوین کش: فورکی از پروتکل بیت کوین که دارای اندازه بلوک 8 مگابایتی در مقابل 1 مگابایت است.
  • Zcash: از zk-SNARKS با پروتکل اصلی بیت کوین برای ایجاد یک سکه حریم خصوصی منحصر به فرد استفاده می کند.
  • Dash: یک فورک بیت کوین که یک سیستم پرداخت را فراهم می کند که هم خصوصی و هم مقیاس پذیر است.

بیت کوین: نتیجه گیری

قدم بعدی چیست؟

منابع مختلفی در این حوزه وجود دارد. منابعی که شما را به بهترین مکان‌ها برای یافتن کیف پول، فروشگاه‌هایی که بیت‌کوین می‌پذیرند، صرافی‌ها برای تجارت بیت‌کوین، و اخبار بیت‌کوین، قیمت‌ها، نمودارها، راهنماها و تجزیه و تحلیل و اطلاعات دیگر، هدایت می‌کنند.

بیت کوین اخیراً با استفاده از فورک بیت کوین کش و اجرای SegWit با موانع متعددی روبرو بوده است. بیت کوین، در 11 سال گذشته، با ارائه یک سیستم پرداخت جلوتر از زمان خود، واقعاً اقتصاد و سیستم های مالی جهان را مختل کرده است. این ایده که شما بانک خود هستید و حساب بانکی خود را دارید به جای ذخیره کردن پول خود در موسسه مالی شخص ثالث یا پردازشگر پرداخت، ایده ای انقلابی است. با این حال، این تازه شروع ماجراست. انقلاب بیت کوین هنوز راه زیادی در پیش دارد. دیدن اینکه از اینجا به کجا می رویم بسیار هیجان انگیز است.

  • Blockchain.info – Blockchain info مکانی مناسب برای بررسی تراکنش‌ها در دفتر کل یا لجر (ledger) است. شما می توانید بررسی کنید که کیف پول شما دارای چه مقدار پول است، یا در این مورد، چقدر BTC در هر آدرس کیف پول خاصی ذخیره شده است.
  • Bitnodes – که توسط بنیاد بیت کوین اداره می شود، Bitnodes اندازه شبکه بیت کوین را تخمین زده و ارزیابی می کند.

  • Wizbit – Wizbit تمام تراکنش ها و بلوک های تازه استخراج شده را در زمان واقعی نشان می دهد.

  • Weusecoins – Weusecoins.com فهرستی از صرافی های معتبر برای تجارت بیت کوین در سراسر جهان یا در ایالات متحده را ارائه می دهد.
  • Buy Bitcoin Worldwide – برای یافتن صرافی های  بیت کوین کمک بگیرید

سوال : بیت کوین چیست؟

پاسخ: بیت کوین یک کریپتوکرنسی، نوعی پول نقد الکترونیکی است. این یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز بدون بانک مرکزی یا مدیر واحد است که می تواند بدون نیاز به واسطه از کاربر به کاربر دیگر در شبکه بلاک چین بیت کوین همتا به همتا ارسال می شود. بیت کوین از طریق تکنولوژی بلاک چین کار می کند.

سوال: چه کسی بیت کوین را ایجاد کرد؟

پاسخ: بیت کوین توسط یک گروه یا شخص ناشناس با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو ایجاد شده است. بیت کوین یک نرم افزار متن باز است.

سوال : آیا بیت کوین پول واقعی است؟

پاسخ: بیت کوین یک ارز فیات نیست و با هیچ دولتی ارتباطی ندارد. بیت کوین یک کریپتوکارنسی است و می تواند به عنوان پرداخت یا برای اهداف سرمایه گذاری استفاده شود. بسیاری از شرکت های بزرگ و مهم و حتی برخی از دولت ها بیت کوین را به عنوان پرداخت می پذیرند.

سوال: بیت کوین چند ساله است؟

پاسخ: بیت کوین در سال 2009 ایجاد شد.

در این مقاله سعی داشتیم راهنمای جامعی از بیت کوین و ارزهای دیجیتال ارائه دهیم. گرچه می توان مقالات متعددی در این راستا ارائه داد و ساعت ها درباره مفاهیم ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین صحبت کرد.  اگر به دنیای جذاب رمزارزها و کریپتوکارنسی علاقه مند هستید، با آموزش های تخصصی برنامه نویسی  بلاک چین همراه باشید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *